Waarom een goed plan jou helpt met focus! Met time-management, structuur en een efficiënte aanpak!
Vroeger en nu
Er zijn genoeg ondernemers die al jaren hun succes hebben zonder ooit een plan te hebben gemaakt. Echter door de komst van online communicatie is de wereld waarin we getriggerd worden door dingen die we interessant vinden zo groot. Daar waar we interesse in tonen blijft dit product of dienst via verschillende (digitale) manieren op ons pad komen en daarmee is ons selectie en koopgedrag de laatste jaren drastisch veranderd.
De ondernemers die adhoc bedrijfsvoering hebben met hun business, sales en marketing stuiten meer en meer op teleurstelling als een plan niet lukt. Het mislukken van een idee kan gebeuren door de interne uitvoering, de sales aanpak of de gehele marketing aanpak. Nogmaals de wereld is veranderd dus de vroegere successen van ondernemers zonder digitaal tijdperk, zullen tegenwoordig toch een beter plan nodig hebben.
Door de online en digitale wereld is het belang van een goed business, sales en marketingplan alleen maar gegroeid.
Directe actie ondernemers, hun krachten en valkuilen
Directe actie ondernemers oftewel de ondernemers die iets bedenken en gelijk doen, hebben als kracht dat ze niet uitstellen maar actief in de regelstand gaan. Een grote valkuil van actie gerichte mensen is dat ze belangrijke details voor een goed resultaat kunnen vergeten. Details die zij in eerste instantie niet belangrijk vinden maar de interne organisatie of hun doelgroep wel nodig hebben. Oftewel directe acties op iets wat een ondernemer bedenkt, kan ondoordacht zijn op belangrijke elementen.
Als direct actie gerichte mensen twee tellen langer en gedetailleerder zouden nadenken, vaak ook hun communicatie met de uitvoerder zouden verbeteren en hun inkopen doordachter zouden doen dan zou het resultaat (of het succes) veel en veel hoger kunnen zijn.
Overdenkers en uitstelgedrag
Het voordeel van bedachtzame mensen is dat zij beter “voordenken” ook over de details om een plan tot een succes te brengen. Echter als het goed op een rij zetten van alle acties leidt naar “overdenken” dan zie je vaak dat er uitstelgedrag ontstaat. Na uitstel wordt het afstel en vaak blijven er stemmen in het hoofd hangen met belemmerende overtuigingen en daarmee wordt er helemaal geen plan gemaakt en uitgevoerd.
Waarom een plan jou helpt
Een goed plan of het nu je algehele business, sales of marketing plan is, helpt iedere ondernemer zowel de actie gerichte ondernemers als de bedachtzame.
Een goed beschreven plan helpt jou met:
1. Inzicht en bewustwording
Een plan helpt jou aan inzicht over jou en jouw bedrijf en daarmee zul je ook bewustwording creëren over jezelf als ondernemer.
2. Helderheid en rust
Als jij jouw jaarplan, jouw businessplan goed op papier hebt, zeker als je hem schrijft met jouw jaarcijfers en doelen erbij dan geeft een goed plan jou een helder inzicht. En helderheid geeft ook vaak rust.
3. Focus
Focus op iets wat je “wel” wilt is de basis van succes. Focus vermijdt adhoc of impulsieve aankopen als je vooraf commitment aan je eigen goed gedefinieerde plan hebt gegeven.
4. Creativiteit
Een goed plan waarin jij jouw hele bedrijf, je sales en je marketing beschrijft, geeft vaak nieuwe ideeën om een aantal zaken, producten, diensten of je interne werkwijze anders aan te pakken. Oftewel vernieuwing van wat je al hebt.
5. Energie
Een plan waar jij binding mee hebt, geeft drive en energie om aan de slag te gaan!
6. Verliefd
Hoe lekker is het gevoel van verliefd zijn?! Lekker toch. Op een goed plan waarin jij gelooft en waar je energie van krijgt, wordt je verliefd! Want als alles lekker op een rij staat en jij hebt emotionele binding met jouw plan dan gaan de kriebels jou energie en actie geven.
7. Bespaart tijd en geld
Als jij iedere week vanuit jouw plan werkt met alle bovengenoemde punten dan bespaar jij geld op verkeerde inkopen want in jouw integrale plan staat een budget wat je al hebt verdeeld en het bespaart tijd! Die tijdsbesparing, wat je ook geld oplevert, geldt op heel veel gebieden zoals:
- Je laat je niet meer verleiden door geboden alternatieven en je hoeft dus ook geen afspraken daarvoor in te plannen.
- Je hebt helderheid en focus dus je hebt ook geen “ik weet het niet momenten”
8. Richting en de juiste acties
Een plan geeft jouw richting! Oftewel als jij bij jouw doelen de juiste acties definieert dan moet daar een match in zitten.
9. Kwaliteit
Je zal merken dat als jouw 2018 business, sales en marketing goed is beschreven (en dat hoeft geen boekwerk van 40 pagina’s te zijn) dan zal je merken dat jij jezelf sneller ontwikkelt en meer kwaliteit zal leveren als ondernemer.
10. Groei en ontwikkeling
De gemiddelde ondernemer blijft graag zelf uitdagen en ontwikkelen. Geloof me, uit een goed plan haal jij ontwikkelpunten voor jezelf. En hoe leuk is het als je merkt dat je jezelf weer naar nieuwe hoogte en resultaten tilt.
En nu, tijd blokken! Telefoon uit! En starten. Genoeg redenen ‘waarom” ondernemers beter een goed plan kunnen hebben.
Wil jij niet zelf langer ploeteren maar met een goed plan aan de slag, kijk dan eens of
deze training jou kan helpen.
Mocht je als lezer nog meer waardevolle tips hebben om elkaar te helpen. Deel dan jouw tip hieronder.